lauantai 28. syyskuuta 2013

Tärähtelevät aivot ja kuinka tarkkailla tajuntaa

Tulin sattuneista syistä ajatelleeksi aivotärähdyspotilaita ja niiden tarkkailua. Toisin sanoen hankin eilen aamulla itselleni aivotärähdyksen pyörtymällä suihkuun ja iskemällä pääni kaakelilattiaan tai -seinään. Yksinasuvaahan ei kukaan pahemmin tärskyjen jälkeen tarkkaile, joten sitä on vaan luotettava siihen, ettei tässä mikään hätä ole.

Jos taloudessa kuitenkin asuisi joku muukin, se joku muu olisi tarkkaillut mun tajunnantasoani pitkin päivää kyselemällä hölmöjä kysymyksiä, joihin en osaisi vastata parhainakaan päivinä (ainakaan välttämättä) ihan oikein. Armaat kanssasättijät sentään totesivat, että ymmärrän ainakin luettua, että en kai minä ihan kamalan rappiolla ollut.

Joka tapauksessa, aivotärähdyksestä kärsivä voi muuttua uneliaaksi, ja silloin pitäisi herätellä tunnin välein ja kysellä asioita. Kuten että kuka on presidenttinä tai pääministerinä ja muuta semmoista. Ja siis ihan totta, luuleeko joku muka vakavissaan, että jos mut herättää tunnin yöunien jälkeen ja alkaa tivaamaan jotain pääministeriä, vastaukseksi tulis muutakin kuin sentteriä ja haistattelua? Sitähän minäkin.
Siksi olen tullut ajatelleeksi, että pitäis kirjoittaa lista kysymyksistä, joiden avulla voi oikeasti tarkistaa minun tajunnantasoni. Hämmentäviä ja kummallisia asioita minä kyselen aina ja ihmettelen ihan kummia juttuja, eikä ne tarkoita sitä että aivoissa olisi jotain (uutta) vikaa.

Esimerkiksi, presidentin nimen sijaan voi kysyä vaikkapa... kelpien virallista nimeä! Tai bretonin virallista nimeä!
Ja pääministerin nimen kyselyn voi korvata kyselemällä koirien syntymäaikoja.
Toki voi kysyä, että missä minä oon, mutta silloin on syytä varautua vastaukseen "sängyssä, vittu anna mun nukkua!", joka on toki ihan oikea, ja itepä herätit. Paitsi tietenkin siinä tapauksessa, että olen sohvalla, mutta ei nyt takerruta yksityiskohtiin.

Jos alat kysellä politiikkaa tai kansainvälisiä suhteita tai kemian kaavoja tai muuta "mitä kaikki tietää" kannattaa myös varautua vastaukseen laatua "oota hetki, mä katon wikipediasta".
Tämmöisiä asioita tulee ajateltua joskus liian myöhään. Ties kuinka monesti mut olis eilen toimitettu hoitoon, jos joku onneton olis keksinyt alkaa kyselemään moisia. Onneksi osasivat olla kyselemättä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti